نقش دین در تربیت فرزندان

البته پدر و مادرهای زیادی هستند که هیچ نظام فرهنگی و یا مذهبی را به فرزندان خود آموزش نمیدهند. البته دقت داشته باشید سیستم پاداش تبدیل به باج دهی نشود. کودک دلیل بازی کردن خود را نمیداند و توانایی ندارد برای آن علّتی بیان کند، ولی با این همه نمیتواند از بازی کردن دست بکشد، برخی از روانشناسان معتقدند: همانطور که کودک نیاز به آب و هوا دارد، نیاز به بازی و سرگرمی نیز دارد. امام مجتبى (ع) پاسخ داد: بدىها را با نیکى از میان برداشتن.(2) با توجه به این حدیث در مقابله با لغزشها و رفتارهاى ناپسند کودکان باید از روشهاى صحیح استفاده نمود. مىتوان خطاهاى نوجوانان را در محیطى کاملاً دوستانه و بدور از خشونت و عصبانیت به آنان تذکر داد. متاسفانه اغلب افراد برداشت اشتباهی از کلمه «سید» به معنای پادشاهی دارند و کودک را در هفت سال ابتدایی از نظر تربیتی رها و کاملاً آزاد میگذارند. تربیت فرزندان طلاق تکنیک های زیادی دارد که در جلسات مشاوره آنلاین کودک در ویکی روان به آنها آموزش می دهیم. ممکن است تکلیف تعیین شده برای کودک مشکل و یا خیلی زیاد باشد والدین حتما میزان و حجم آنها را بررسی کنند.

اگر سطح و میزان تکلیف شب مناسب است، ولی بازهم کودک در انجام آن مشکل دارد، شاید بهتراین باشد که مشکل مورد نظر بررسی شود. اگر می خواهید کودک را برای یک رفتاری یا عمل صحیح مورد تمجید و تحسین قرار دهید، نیازی نیست او را یک هفته منتظر بگذارید! بنابراین اگر ما از شیوههاى صحیح تربیتى در موارد خطاها و لغزشهاى کودکان و نوجوانان بهره گیریم مىتوانیم آنگونه که مىخواهیم فرزندانمان را تربیت کنیم. 2- بازسازی نسل موجود از خرد و کلان , که طاغوت زده , استعمارزده و مستضعف و ستم کشیده هستند و این از طریق برنامه ریزیهای صحیح و جدید امکان پذیر است . ابن شهر آشوب مىنویسد: روزى مردى شامى به مدینه آمده و هنگامى که با امام حسن مجتبى(ع) برخورد کرد بلافاصله شروع به لعن و نفرین به امام کرده و سخنان ناشایستى را به امام نثار کرد. مشکلات اینگونه کودکان، مربوط به ادراک، تمیز، حافظه و توالی دیداری و شنیداری است.

یا مثلا گفته بود اگر کودکتون سحر خیز است و شما دوست دارید صبحها تا دیر وقت بخوابید بچه را دیر بخوابانید.به اهمیت سحر خیزی و نماز شب و حتی صبح هم که مسلما هیچ توجهی نشده بود.شاید مهمترین مشکل این کتابها پیوند سبک زندگی غربی با سطور مختلفش می باشد. به عنوان مثال ، برای پسر فاقد پدری که تا ۱۰ سالگی رابطه مثبتی با پدر داشته ، احتمال کمتری وجود دارد که تحت تاثیر نگرش های منفی مادر نسبت به پدر قرار گیرد تا پسری که از محبت و تربیت پدری حتی قبل از آن که فاقد پدر شود، محروم بوده است. او وقتى احساس مىکند پدر و مادر در آن لحظات تمام افکارشان به مهمان و پذیرائى از او صرف مىشود و شخصیت و عزت نفس خود را در معرض خطر احساس مىنماید براى همین مىخواهد کمبود شخصیتش را جبران کند و توجه دیگران را به خود معطوف دارد. تجویزات اسلام در دانش فقه تجلی مییابد و دانش فقه درصدد است تا برای همه رفتارهای اختیاری انسانهای مکلف، «بایدها» و «نبایدهایی» تعیین کند و به این ترتیب، برنامهای از تکالیف را ترسیم کند. پدر وظیفه دارد از راه عمل کردن به کودک یاد دهد که چگونه باشد و به چه صورتی عمل کند.

اهمیت فرزند : فرزند موجب تعادل بهتر درخانواده، نزدیکی اعضا به یکدیگر، گرمی کانون خانواده،استحکام وبقای نهاد خانواده وکارو تلاش بیشتراعضای خانواده می شود. حال اگر از ما رضایت بطلبى از تو راضى مىشویم، اگر از ما چیزى بخواهى به تو مىبخشیم، اگر راه گم کردهاى راهنماییت مىکنیم، اگر گرسنهاى تو را سیر مىکنیم، اگر لباس ندارى تو را مىپوشانیم، اگر نیازمندى ترا غنى مىسازیم، اگر از جائى رانده شده و یا فرارى هستى تو را پناه مىدهیم، اگر خواستهاى دارى برمى آوریم، اگر توشه سفرت را پیش ما آورى و مهمان ما باشى براى تو بهتر است و تا هنگام رفتن از تو پذیرایى مىکنیم چون که خانه ما وسیع و امکانات مهمان نوازى ما فراهم است. اعمال مقررات به کودکان کمک میکند، انتظاراتی که والدین از آنها دارند را بهتر دریابند و کنترل بر رفتار خود را تقویت کنند. در این نوشتار سعى شده برخى از این شیوههاى اصلاح رفتار در پرتو سیره و سخن اهل بیت(ع) به والدین و مربیان گرامى عرضه شود. براى اصلاح رفتار نادرست مىتوان آن را به طور غیر مستقیم مطرح نمود در این حالت علاوه بر اینکه احترام و شخصیت فرد خطاکار محفوظ مانده است اشتباه او هم به وى تفهیم مىشود.

دیدگاهتان را بنویسید